Image
Top
Navigation

KNORR

Mitt projektarbete på gymnasiet blev utsett till Årets Bästa Skolarbete i Sverige år 2008 i kategorin Media. I juryn satt mediekoncernen Schibsted, Hitta.se och Mimersbrunn.

Mitt projektarbete på gymnasiet utsågs vara det bästa i Sverige inom kategorin Media.

Mitt projektarbete på gymnasiet utsågs vara det bästa i Sverige inom kategorin Media.

Läs KNORR

PDF-filen är 30mb i storlek.

KNORR blev min första påtagliga framgångssaga

I nöjesmagasinet KNORR är målet att bjuda på sofistikerade och unika berättelser, artiklar och intervjuer med inslag från olika kulturella förhållanden ur den svenska vardagen

Jag intervjuade bland annat kändisar som skånska hiphopgruppen Advance Patrol, doktoranden Jan Svärdhagen om sina kontroversiella metoder i sin forskning om cyberreligion och den extroverta serietecknaren Mikael Sol som ritar erotiska serier. Jag la ner ett omfattande arbete och tog hand om hela arbetet själv.

Jag stod för alla tänkbara arbetsroller i tidningsmakeriet och fick ta på mig många hattar. Jag bokade intervjuer, fotograferade på egen hand, retuscherade foto och bilder, skapade layout, typografi och gav tidningen en grafisk personlighet med logotyp och färgterma, jag läste in mig på vilka lagar och regler som gällde för ansvariga utgivare och inte minst så skrev jag läsvärda texter. Ett minst sagt omfattande arbete som belönades av inte mindre än Schibsted koncernen. För mig innebar detta priset att en dröm gick i uppfyllelse. Bekräftelse på att saker jag skapar har ett kvalitetsvärde.

 

Förutom prispengar vann jag en helg på 5-stjärnigt hotell i Stockholm, utbildning från några av Sveriges främsta och mest framgångsrika medie- och managementkonsulter. Jag fick guidad rundvandring på Aftonbladet, Svenska Dagbladet och Hitta.se. Jag fick också en VIP-biljett till IDOL på TV4. Det gav en rejäl boost för framtiden!

Juryns motivering

Alla finalister i kategorin media har hållit hög kvalitet. Bidragen har varit inom extremt varierande områden och sträckt sig från förslag om lagändringar beträffande yttrandefriheten till konstnärliga utrop för att belysa miljöfrågorna. Trots dessa mycket viktiga, intressanta och nödvändiga frågor har vi valt att premiera det mer nöjesbetonade bidraget ”Knorr”. Knorr vinner på grund av sin tydlighet beträffande produkt, fart och fläkt som skapar intresse, reportage som berör och design som tilltalar. Dessutom har vinnaren ambition om att kombinera en klassisk tidningsmodell till en onlineprodukt vilket vi tror har stor potential att vidareutvecklas.

Vi gratulerar Robin Liendeborg till Årets Skolarbete i kategorin media och välkomnar honom till oss på hitta.se och Schibsted för besök på några av landets största sajter och tidningar.

JURY: Jennie Sinclair, Marknadschef Hitta.se och Schibsted koncernen.

 

Utdrag från intervju efter segern

1. Grattis! Hur känns det att vinna Årets Skolarbete?
- Det känns stort! Jag är oerhört glad och överrumplad! Samtidigt känns det som en bekräftelse på att jag åstadkommit något andra tycker om. Ett bevis på att KNORR är läsvärd.

2. Vad inspirerade dig och vilken är bakgrunden till valet av ämnet?
- Jag har alltid drömt om att skapa något kreativt från grunden som andra människor sen kan ta del av. Jag har också ett brinnande intresse för journalistik så jag beslöt mig för att göra en tidning på egen hand. Inte så originellt i sig men mediet är fascinerande. Jag nischade mig och skrev om kulturella inslag som behöver uppmärksammas mer i den svenska vardagen. Inte för att det finns ett särskilt behov av det utan för att det helt enkelt skrivs för lite om dem.

3. Vad eller vilken händelse minns du starkast kring arbetet?
- Utan tvekan den galna intervjun med serietecknaren Mikael Sol! Han är nog en av landets skönaste och mest extroverta människor enligt mig. Det är svårt att sätta fingret på vem han är. Läs hans serier så förstår du!